fredag 6 januari 2012

Pyret är här :-)

I går förmiddag kl 11.23 föddes vårt Pyre efter en snabb förlossning. Hon vägde 3175g och var 51cm lång.

Jag ringde in till förlossningen vid 7.30 på morgonen vilket läkaren sagt åt mig att göra. Var inställd på att åter få beskedet att det var fullt men det fick jag inte. Barnmorskan svarade att vi skulle skynda oss in så ingen annan hann före med skratt i rösten. Vi skyndade oss att göra oss i ordning, köra barnen till fritids och sedan bar det av till förlossningen för igångsättning. Kom nog in vid 8.20-tiden och fick ett rum direkt. Fick träffa "vår" BM och undersköterska och BM satte en kurva och vi pratade igenom kommande igångsättning. Vid 9 tog hon hål på hinnorna och saa att vi skulle ge det en timme och sedan sätta dropp om det inte startat innan det. Jag och maken tog en promenad vid 9.30 och strax därefter kom värkarna igång. De var täta från början pch gansak intensiva så v gick tillbaka. Väl på rummet hade jag ordentligt ont. När BM kom för att sätta dropp såg hon att det inte behövdes. Jag försökte andas genom värkarna, satte mig i duschen och undrade vad jag gett mig in på. Värkarna var ordentligt intensiva och täta. Hade stundtals 3st på 5 minuter. Började med lustgas när jag kom tillbaka in på rummet. Vid 11 undersökte BM mig och jag var öpen ca 5 cm och samtidigt väldigt mjuk så hon sa att hon kunde öppna mig mer än dessa 5 cm då kanterna nästan var helt borta. Provade att lägga mig på sidan och kände då hur hon trängde neråt. Fick vänd mig tillbaka till rygg för det gjorde så ont. BM stannade hos oss på rummet och berömde mig för hur jag skötte lustgasen och för att hon tyckte att jag kunde slapna av så bra mellan värkarna. Pyret fortsatte att pressa neråt och helt plötsligt känner jag ett enormt tryck neråt. BM märker att det är på gång men vi hinner inte ens få av mig trosorna ordentligt innan huvudet är ute. M ber mig försöka vänta på näst värk men det är inte lätt för det trycker på av sig själv. Helt plötsligt är hon ute. Klockan är 11.23 och mindre än två timmar efter första värken har jag hemme på mitt bröst. Inga stygn behövs. Det gck snabbt och intensivt men jag klarade det. Jag fick inte panik fast jag kände att den var på väg några gånger. Jag tog mig igenom förlossningen oc nu är vi hemma med vårt lilla underverk.

4 kommentarer:

  1. Stort, stort grattis till underverket. Vad skönt att allt har gått så bra och fort.
    /A

    SvaraRadera
  2. Åh stort stort GRATTIS till pyret <3!! Vad duktig du var :) Skönt att förlossningen är över och att ni kan koncentrera er på ert härliga nya liv i familjen.

    Kramar <3<3<3

    SvaraRadera
  3. Tack så jätte mycket :-)
    Känns riktigt skönt att förlossningen är över. Kan inte sluta titta på det lilla underverket.
    Kram

    SvaraRadera